Maria Skłodowska-Curiebrug

De gemeente Amsterdam wilde een fiets- en voetgangersbrug over de Ringvaart aanleggen voor een directe verbinding van de Valentijnkade met het Amsterdam Science Park. Het kenmerk van deze nieuwe brug is een rode waterkerende toldeur die in het midden van de brug omhoog staat. Bij hoog water in de Ringvaart wordt de deur gesloten. De waterkerende deur bestaat uit twee stalen gekoppelde hefdeuren en kantelt door eigen gewicht via mechanische handbediening. De deur snijdt als een mes door het brugdek en scheidt zo het voetpad van het fietspad. Het brugdek is opgebouwd uit een staalplaat-betonvloer met vier geïntegreerde staalbetonliggers. De totale overspanning van de brug bedraagt 25 meter, waarbij de middenpijler op circa 40% en 60% van de overspanning staat.

Dit project is een samenwerking van Bureau Arjan Karssen, Mark Feijen en Rob Strak van IMd Raadgevende Ingenieurs en Casper van der Pol van Iv-Consult, in opdracht van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en Waternet. De brug is vernoemd naar Madame Curie (1867-1934), winnaar van de Nobelprijs voor Natuurkunde en Scheikunde, en draagt haar volledige naam: de Maria Skłodowska-Curiebrug. Donderdag 1 maart 2018 is de brug feestelijk geopend.

'Het rode stalen element is een blikvanger van formaat,' schrijft Het Parool,' een beetje als een uit de kluiten gewassen boekenlegger. Je fronst er hoe dan ook even je wenkbrauwen bij: wat ís dit voor ding? Een brug waar je je even over verbaast: zo veel zie je er daar niet van in Amsterdam.' (9 maart 2018)

Foto's: Hans Peter Föllmi